Iets meer bewegen en iets gezonder eten kan al diabetes type 2 voorkomen Afdrukken

7 oktober 2009.
Tienduizenden Nederlanders kunnen door meer te bewegen en gezonder te eten, voorkomen dat ze diabetes type 2 krijgen. Dit blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Maastricht. Diabetes kan leiden tot blindheid, amputatie, dementie en hart- en vaatziekten. De resultaten van deze studie worden 6 november a.s. gepresenteerd.

Spectaculaire uitkomsten
Uit het zes jaar lopende SLIM onderzoek (Study of Lifestyle intervention and Impaired glucose tolerance Maastricht) van de Universiteit van Maastricht blijkt dat een half uur meer bewegen per week in combinatie met gezonde voeding leidt tot spectaculaire resultaten bij mensen met een verhoogd risico op diabetes type 2. Bij de actieve deelnemers aan het onderzoek was het risico op de ziekte met maar liefst 47 procent afgenomen ten opzichte van de controlegroep. De ‘actievelingen' kregen persoonlijk advies over gezond eten en meer bewegen. Ook konden ze gratis gebruik maken van een trainingsprogramma.

"Samen met de deelnemers keken we welke activiteiten ze leuk vonden om zo te proberen tot vijf keer per week een half uur bewegen te komen", zegt Ellen Blaak, hoogleraar fysiologie van het vetmetabolisme van de Universiteit van Maastricht en betrokken bij de SLIM-studie. "Zo kan iedereen zijn levensstijl aanpassen, met weinig moeite en veel plezier."

Diabetes Fonds financiert vervolgstudie
Omdat niet alle deelnemers aan het onderzoek hun levensstijl na vier jaar blijvend hebben verbeterd, is inmiddels een vervolgstudie gestart. Daarin wordt bekeken waarom deelnemers voortijdig zijn afgehaakt. Ook kijken de onderzoekers of het gunstige effect op de bloedsuikerspiegel blijvend is nu het actieve deel van de SLIM-studie is afgerond. Het Diabetes Fonds financiert de studie volledig.

 
Copyright © 2008   -   www.kijkopdiabetes.nl   -   OverNite Software Europe BV